نشست دانشگاه خلیج فارس با نمایندگان موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)

تاریخ انتشار: چهارشنبه 3 اسفند 1401
responsive image

به گزارش روابط عمومی دانشگاه خلیج‌فارس روز چهارشنبه مورخ 1401/11/26 ساعت 10 الی 12 نشست علمی در سالن کنفرانس حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه خلیج‌فارس با حضور نمایندگان محترم مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) و با تمرکز بر دو مورد از فعالیت‌های این مؤسسه تحت عناوین "سکوهای علم و فناوری" و "رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی دانشگاه‌ها" و پرسش و پاسخ با محوریت "روش‌شناسی نظام رتبه‌بندی ISC و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های دانشگاه خلیج‌فارس در راستای ارتقاء جایگاه علمی آن در این نظام رتبه‌بندی" برگزار شد.

این نشست که با میزبانی حوزه معاونت پژوهش و فناوری و با همکاری کتابخانه مرکزی و گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خلیج‌فارس تشکیل شد، با حضور دکتر علی نائبی، معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام( ISC) و دبیر اجرایی نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، دکتر سید آرش حق‌پناه مشاور رئیس و رئیس حوزه ریاست مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام و دکتر منصوره صراطی شیرازی مدیر گروه علم‌سنجی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری جهان اسلام و مدیر گروه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی ایران در این مؤسسه بود.

در ابتدایاین نشست که با حضور رییس و معاونین و مدیران دانشگاه برگزار شده بود دکتر محمدرضا گل‌بهار حقیقی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ضمن عرض خوشامد و سپاسگزاری به نمایندگان ISC و مهمانان، به ارائه گزارشی در خصوص جایگاه دانشگاه خلیج‌فارس و روند روبه رشد آن طی سال‌های اخیر طبق نظام رتبه‌بندی ISC پرداختند.

در ادامه این جلسه دکتر مدرسی نیز ضمن عرض خیرمقدم به نمایندگان و سپاسگزاری از ایشان بابت پذیرش دعوت دانشگاه خلیج‌فارس، به دغدغه‌مندی خود پیرامون وضعیت جایگاه دانشگاه اشاره و بر ضرورت ارتقاء آن در رتبه‌بندی تأکید نمودند. ارائه نقطه‌نظراتی در زمینه ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و اهمیت موضوع آسیب‌شناسی و بررسی وضعیت دانشگاه خلیج‌فارس در در خصوص معیارهای رتبه‌بندی موارد دیگری بودند که مورد تأکید و توجه دکتر مدرسی واقع شد.

در ادامه این جلسه، دکتر علی نایبی به معرفی فعالیت‌ها و مأموریت‌های ISC پرداختند. وی سکوهای فناوری شامل نظام ایده‌ها و نیازها (نان) و درگاه آشنایی با نخبگان ( دانا) را معرفی و بر ضرورت مشارکت فعال دانشگاه خلیج‌فارس در سامانه نان و تعریف پایان‌نامه‌های کاربردی مبتنی بر نیازهای تعریف شده در این سامانه تأکید فرمودند. پس از آن دکتر صراطی، ابتدا به ارائه مقدمه‌ای از تاریخچه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و اهداف این نظام‌ها و سپس به معرفی فعالیت‌های مرتبط با اهداف رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در ISC پرداختند.

وی با توضیح ضرورت رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، راهکارهای حضور دانشگاه خلیج‌فارس را در این رتبه‌بندی‌ها بیان کردند. رتبه‌بندی نظام ISC و تعریف معیارها و شاخص‌ها و تغییر آن از سال 1398، همچنین شفاف‌سازی نحوه گردآوری اطلاعات توسط ISC و چگونگی ارسال مستندات داده‌های خوداظهاری توسط دانشگاه از جمله موارد دیگری بودند که مورد تأکید ایشان قرار گرفت.

مدیر گروه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در ادامه به بررسی وضعیت و نحوه عملکرد دانشگاه خلیج فارس در هر شاخص پرداختند و نقاط قوت و ‌‌ضعف دانشگاه را در هر شاخص و راهکارهای ارتقاء دانشگاه را در هر معیار ارائه نمودند.

وجود پژوهشگر یک درصد برتر جهان، دکتر پرویز ملک‌زاده استاد گروه مهندسی مکانیک در دانشگاه خلیج فارس و کسب رتبه 6 دانشگاه در قراردادهای صنعتی از جمله نقاط قوت برجسته دانشگاه و مورد اشاره دکتر صراطی بود. انتخاب یک رابط متعهد و متخصص در زمینه گردآوری داده‌ها و مستندات آن، ترغیب به افزایش همکاری‌های دوجانبه دانشگاه، و صنعت و جامعه در خصوص تولید برون‌دادهای علمی با درج وابستگی سازمانی طرفین و ضرورت تشکیل یک مرکز علم‌سنجی در دانشگاه به عنوان عوامل اثرگذار بر ارتقاء جایگاه دانشگاه خلیج فارس در رتبه‌بندی از دیگر موارد مهم مورد تأکید دکتر صراطی بودند.

در بخش دوم نشست، پرسش و پاسخ و گفتگو پیرامون شیوه و شاخص‌های رتبه‌بندی ISC؛ نیز ضرورت تأسیس مرکز علم‌سنجی و میزان تأثیر آن بر ارتقاء جایگاه دانشگاه خلیج فارس صورت گرفت. دکتر ستوده نیزدغدغه‌مندی‌های خود در این خصوص را بیان کردند. در ادامه پیشنهادات و نقطه‌نظراتی از سوی اعضای هیأت علمی دانشگاه خلیج‌فارس و نمایندگان ISC در زمینه محورها و موضوعات مورد بحث در نشست صورت گرفت.

دکتر حق‌پناه نیز ضمن ارائه نقطه نظرات در موارد مختلف، بر موفقیت دانشگاه‌های دارای مرکز علم‌سنجی از جمله دانشگاه شیراز در زمینه ارتقاء رتبه و جایگاه خود تأکید کرد.

Log in to post comments