صفحه اصلی > اخبار، اطلاعیه ها و رخدادهای آینده 
اخبار > کاربردی کردن پژوهش ها زیرساخت توسعه دانش بنیان


  چاپ        ارسال به دوست

کاربردی کردن پژوهش ها زیرساخت توسعه دانش بنیان

بوشهر- ایرنا- مدیران و استادان حوزه های تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاههای استان بوشهر براین باورند که کاربردی کردن پژوهش های دانشگاهی در صنایع و ارتباط بیشتر بخش تولید با مراکز تحقیقاتی زیر ساخت توسعه دانش بنیان است که منجر به کارآفرینی و تولید ثروت می شود.

این پژوهشگران و محققان، ارتباط کم میان دانشگاه و صنعت، عملیاتی نشدن یا کاربردی نکردن پژوهش ها و تحقیق های دانشگاهی در حوزه صنایع، نبود اعتماد کافی در بخش صنعت به مراکز پژوهشی دانشگاهی، اعتبار و بودجه پایین بخش تحقیقات و پژوهش، حمایت نشدن مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاهی از سوی صنایع دولتی و خصوصی و نبود امکانات و تجهیزات پژوهشی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی کافی را ازجمله مشکلات و موانع بر سر راه همکاری دانشگاه و صنعت عنوان کردند. 

* ارتباط و اعتماد نزدیک حلقه مفقوده میان صنعت و دانشگاه 
یکی از محققان دانشگاه خلیج فارس بوشهر که جزو پژوهشگران یک درصد برتر جهان گفت: با وجود تلاش دانشگاه برای ایجاد ارتباط با صنعت ولی همچنان حلقه مفقوده ای بین این 2 بخش وجود دارد.
پرویز ملک زاده افزود: صنعت باید با اعتماد به دانشگاه طرح های خود را به این مراکز علمی بسپارد.
وی اضافه کرد: اگرچه بخشی از پژوهش سعی و خطاست اما نباید به تصور اینکه ممکن است هزینه ها به هدر رود از سپردن طرح های تحقیقاتی به دانشگاهها پرهیز شود.
ملک زاده در باره اهمیت کارآفرینی گفت: هرچند نباید ازدانشگاهها انتظار کارآفرینی داشت ولی پژوهش های کاربردی و شرکت های دانش بنیان در اشتغال فارغ التحصیلان موثر هستند.
وی در باره معیارها و شاخص های رسیدن به جایگاه دانشگاه کارآفرین گفت: برای رسیدن به این جایگاه باید امکاناتی برای جذب دانشجویان مستعد و ایجاد زیرساخت ها و انگیزه های لازم در بخش های مختلف را فراهم کرد.
ملک زاده همچنین برضرورت ایجاد ارتباط قوی و فرصت های مطالعاتی در خارج از کشور برای محققان تاکید کرد و گفت: در کشورهای دیگر فناوری در کنار صنعت زایش می کند ولی در کشور ما این کار صورت نمی گیرد.
وی با بیان اینکه وظیفه دانشگاه آینده نگری است گفت: بخش صنعت نه تنها از دانشگاه آینده نگری نمی خواهد بلکه حل مشکلات صنعتی نیز کمتر به این مراکز علمی ارجاع داده می شود.
ملک زاده در باره سطح بندی دانشگاهها گفت: اگر هدف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سطح بندی دانشگاهها ارتقای دانشگاههاست به این شکل مشکل حل نمی شود و این کارمنجر به عقب رفت دانشگاه های سطح 3 و 4 می شود.
وی بیان کرد: دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی از جمله ابزارها و موتور محرکه پژوهش به شمار می روند که در سالهای اخیر دچار افت شده اند.
این پژوهشگر افزود: افت این دانشجویان از لحاظ تعداد و بنیه علمی امر پژوهش را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی تاکید کرد: برای انجام پژوهش های مفید حضور دانشجویان کارآمد دوره تحصیلات تکمیلی ضروری است.
یکی دیگر از پژوهشگران یک درصد برتر دنیا در دانشگاه خلیج فارس بوشهر بیان کرد: هر یک از پژوهش های کاربردی، بنیادی و توسعه ای جایگاه خاص خود را دارد و نیازمند توجه است.
خدابخش نیک نام افزود: وقتی به استانداردهای جهانی نگاه می شود کشورها و دانشگاه هایی که توازنی بین جنبه های مختلف پژوهش ایجاد کرده اند، موفق تر هستند.
وی با بیان اینکه دانشگاه خلیج فارس بوشهر در بخش پژوهش های بنیادی خوب عمل کرده است گفت: این دانشگاه در تولید مقاله های باکیفیت نیز رشد خوبی داشته است.
نیک نام اضافه کرد: با وجود این پیشرفت ها ولی به دلیل اینکه ارتباط بین دانشگاه و حوزه های صنعتی و استانی رشد نیافته در این بخش مشکلاتی وجود دارد.
وی اضافه کرد: یک هیات علمی دانشگاهی در حوزه کاربردی و بنیادی این فرصت و مجال که از صفر تا 100 یک طرح را مهیا کند ندارد و صنعت نیز این همت را نمی کند که به پژوهشگران دانشگاه ها اعتماد کند.
وی با تاکید براینکه پژوهش آزمون و خطاست گفت: صنعت باید به پژوهشگران خود اعتماد و در جاهایی نیز هزینه کند و به طور یقین پیشرفته هایی حاصل می شود.
این محقق اظهار کرد: ارتباط با صنعت تنها نباید محدود به چند دیدار و بازدید باشد زیرا کارهای تحقیقاتی در دانشگاهها در مقیاس کوچک ولی در صنعت در حجم وسیعتری انجام می شود و مشکلات جدیدی کشف می شود که ممکن است در محیط کوچک قابل کشف نباشد.

* حضور محققان دانشگاهی در فضای صنعت ضرورت تولید دانش بنیان 
نیک نام ادامه داد: در کنار دانش علمی باید دانش فنی و تکنولوژی نیز باشد و این تنها در گرو تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه محقق می شود.
وی گفت: هم اکنون بسیاری از زیرساخت ها و دستگاههای لازم برای انجام برخی آزمایش ها در استانها وجود ندارد و مسئولان استانی باید برای جوانانی که می خواهند در آینده به عنوان محقق ایفای نقش کنند برخی زیرساخت ها را تامین کنند.
وی بیان کرد: هرچند دانشگاه خلیج فارس اقدام به تاسیس آزمایشگاه مرکزی کرده ولی استادان و دانشجویان باید درمحیط صنعتی قرار گیرند.
نیک نام افزود: وظیفه دانشگاه ایجاد تفکر کارآفرینی است نه اینکه مسئول کارآفرینی در جامعه باشد.
وی با اشاره به رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سمت دانشگاههای نسل سوم گفت: اگر قرار است در حوزه کارآفرینی کارشود باید چند دانشگاه برای این کار انتخاب شوند.
این پژوهشگر با تاکید بر تخصصی کردن دانشگاه ها گفت: نباید همه دانشگاهها ملزم به فعالیت در بخش آموزش، پژوهش و کارآفرینی باشند.
نیک نام افزود: برای بین المللی شدن باید فکرها را تغییر داد تا ثابت شود که هیچ حد و مرزی در علم وجود ندارد.
وی تاکید کرد: همچنین شاخصه های بین المللی شدن را باید مشخص و تعیین کرد که دانشگاه چقدر می تواند به این فاکتورها نزدیک شود.
نیک نام افزود: هم اکنون در کشور ما تعریفی که برای پژوهش می شود با کشورهای پیشرفته تفاوت دارد.

* ضرورت پژوهش های نیاز محور و حذف تحقیقات جزیره ای 
یکی دیگر از پژوهشگران یک درصد برتر جهان در دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: پژوهش های ما باید نیاز محور باشند و بتوانند یکی از مشکلات جامعه را حل کنند.
علیرضا حسنی نژاد افزود: بخش صنعت باید مشکل را به عنوان پژوهش به دانشگاه معرفی و زیر ساخت های لازم را فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه بخشی از صنعت ما وارداتی است ادامه داد: هرچند سرعت عمل برای صنعت مهم است اما فعالیت های علمی زمان بر است و باید در این بخش دولت وارد کار شود و بخشی از هزینه ها را قبول کند.
این محقق یادآور شد: فعالیت های تحقیقاتی ریسک پذیر است و در این شرایط صنعت نیز باید زمینه ریسک را داشته و برای آن هزینه کند.
حسنی نژاد افزود: برای رسیدن به توسعه پایدار در کنار انجام پژوهش های کاربردی باید به تحقیق های پایه ای مستحکم و مستمر نیز پرداخته شود.
وی با تاکید براینکه باید انتظارات منطقی و معمولی از مقوله علم داشته باشیم گفت: در عین حال باید افق و چشم انداز راهکارهای رسیدن به آن داشته باشیم.
حسنی نژاد گفت: در زمان حاضر از نظر زیرساخت های آزمایشگاهی نسبت به شاخص های بین المللی فاصله وجود دارد، بخشی ازصنایع ما وارداتی و مسائل و مشکلات خاصی دارند و بر لبه علم حرکت نمی کنند.
وی با اشاره به اهمیت کار پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان گفت: وظیفه دانشگاه تربیت دانشجویان توانمند است که در موقعیت های مشکل ساز بدانند چونه فکر کنند راهکار ارائه دهند وصنایع نیز باید این زمینه و توانمندی را داشته باشد که این دانشجویان توانمند را به کار گیرد. 
وی تاکید کرد: امروز با جزیره های با فاصله زیاد در تحقیقات روبه رو هستیم و ارتباطات بین رشته ای نداریم.
حسنی نژاد گفت: اگر قرار باشد تحقیقات منجر به خرورجی شود باید چندین محقق در کنار هم کار کنند تا بتوان به نتیجه رسید.

* ایجاد انگیزه و تقویت روحیه کارآفرینان با حمایت 
یکی از استادن دانشگاه علمی کاربردی بوشهر گفت: با توجه به مسائل اقتصادی جامعه و نرخ بالای بیکاری نسل حاضرانگیزه یادگیری، کارآفرینی و اشتغال زایی را از دست داده است.
الهه غریب زاده افزود: با توجه به این مهم، تقویت روحیه و انگیزه برای پیشرفت و دستیابی به یافته های علمی و هدفمند سازی مسیر زندگی جوانان از طریق زمینه سازی خلاقیت های فردی می تواند جزو اولویت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه بویژه در دانشگاه ها به عنوان متولی کلیدی قرار گیرد. 
وی اضافه کرد: وقتی جمعیت جوان جامعه زندگی هدفمند نداشته باشد، انرژی آنها به شکل منفی بکار گرفته می ‌شود.

* ضرورت جایگزینی صنعت به جای کارخانه داری در کشور 
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: امروز ما در کشور به جای صنعت بیشتر کارخانه داریم و در این کارخانه ها براساس منطق خاص تولید محصول انجام می شود و در زمان وقوع مشکل از کسی که به او لایسنس داده کمک می گیرند.
شهریارعصفوری افزود: در این نوع صنعت افرادی که انتقال تکنولوژی می کنند وصل به دانشگاه نیستند و رابطه کم رنگی با دانشگاه دارند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر بیان کرد: این درحالی است که صنعت باید دارای واحد تحقیق و توسعه و یک دانشگاه چکیده باشد.
وی گفت: بیشترکارهایی که در کشور انجام می شود برای حل مشکل کردن است درصورتی که واحدهای تحقیق و توسعه برای فکر کردن در باره آینده بنا نهاده می شوند. 
این استاد دانشگاه اظهارکرد: یکی از مشکلات ما این است که مراکز تحقیق و توسعه به جای فکر کردن برای آینده تنها به فکر مسائل جاری خود هستند و همین امر باعث می شود، نقش دانشگاه که راجع به مسائل آینده فکر می کند، در صنعت کم رنگ شود.
وی تاکید کرد: نبود واحدهای تحقیق و توسعه پویا در واحدهای تولیدی باعث می شود ارتباط صنعت با دانشگاه دررسیدن به تولیدهای جدید، کاربست اختراع ها واکتشاف ها کمتر فراهم شود.
عصفوری یادآور شد: در شرایط کنونی واحدهای پژوهش و توسعه در صنعت به جای واحد تحقیقاتی بیشتر به صورت ستادی عمل می کنند. ادامه خبر


١١:٠٢ - سه شنبه ٥ دی ١٣٩٦    /    شماره : ١٥٦٠    /    تعداد نمایش : ١٢١٤







کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت به دانشگاه خلیج فارس تعلق دارد.
آخرین بروز رسانی فروردین 1397